Renovatieproject
Wildervank, 20 maart 2010

RENOVATIEPROJECT MARGARETHA HARDENBERGKERK

Persbericht Dagblad van het Noorden, zaterdag 20 maart 2010 - Pieter Broesder

’We hebben nog heel wat euro’s nodig’
Zeventig mille heeft de Stichting Wildervanck-Wildervank nog nodig om met de restauratie van het oudste cultuurmonument van de gemeente Veendam, de Margaretha Hardenbergkerk, te kunnen beginnen.

Wildervank De beeldbepalende Margaretha Hardenbergkerk in Wildervank uit 1659 oogt van buiten goed. Binnen ziet het er een stuk minder uit. Stucwerk is aangetast, er is zwam, het dak lekt. En in de strengste winter sinds jaren begaf de verwarmingsketel het ook nog. Kortom er is veel werk aan de winkel.

Restauratieplannen zijn er. Een subsidietoezegging is er ook. Er staat 160.000 euro te wachten. Geld dat pas beschikbaar komt als de eigenaar, de Stichting Wildervanck-Wildervank, zelf ook 70.000 euro op tafel legt. "Daar wordt hard aan gewerkt", zeggen bestuursleden Arie Broekema, Harry Hartsema en Jan Jaap Weijer. "We zoeken donateurs, houden allerlei evenementen. Zo proberen we onze bijdrage te leveren."

Als godshuis is het monumentale gebouw niet meer in gebruik. De stichting kreeg het pand in 2007 in handen. Door het samengaan van de hervormde en gereformeerde kerkgemeenten, was de kerk overbodig geworden. Na indringend overleg besloot de stichting de zorg voor de kerk over te nemen. Het bestuur bestaat uit acht mensen. Eigenlijk net even te weinig om de kar te kunnen trekken. "Er moet ontzettend veel gebeuren. We hebben mensen nodig voor het onderhoud binnen, van het kerkhof waar monumentale grafmonumenten staan van bekende Wildervankers, het schoonmaken en noem maar op."

Er zijn nog meer plannen. Omdat het pand meer en meer in gebruik is als multifunctioneel centrum, annex cultuurhuis (’we hebben hier van alles, van begrafenissen tot diners en van concertenten tot lezingen’) moet er ook een toiletblok komen, een keuken en moet de verwarming worden aangepast. "Je ziet: we hebben heel wat geld nodig. Maar het belangrijkste is dat het dak wordt aangepakt. Dat het droog blijft."
Het restauratieteam van de Margaretha Hardenbergkerk: (vlnr) Arie Broekema, Harry Hartsema en Jan Jaap Weijer.
Foto: DvhN/Duncan Wijting

Uiteraard hebben de drie mannen hun eigen persoonlijke band met het gebouw. Anders staken ze niet zo veel tijd en energie in de stichting. Weijer: "Ik ben hier gedoopt en ging er naar de kerk." Broekema: "We doen het natuurlijk ook uit gevoel voor historie." Hartsema vult lachend aan: "Ik woon tegenover de kerk en moet er steeds tegen aankijken. Dan moet ie er natuurlijk wel goed bij staan."

Het eerstkomende (klassieke) concert is zondagmiddag 11 april. Om 14.00 uur treden de pianist Petre Pandelescu en fluitiste Vasile Raducu uit Roemenië op.