Westerschool adopteert kerkhof

REPORTAGE - WESTERSCHOOL ADOPTEERT KERKHOF
Persbericht Dagblad van het Noorden, dinsdag 12 oktober 2010 - Pieter broesder
Groep 8 leert al werkend over eigen geschiedenis

’Oei, ik vind het best wel een beetje eng’

Ik vind het
leuk iets
met mijn
handen te
doen

Wildervank "Eng, eng, ze vonden het best griezelig toen verteld werd dat we het kerkhof gingen opknappen." Levi Austin van de Westerschool, openbare basisschool voor dalton-onderwijs, in Wildervank moet lachen als ze terugblikt op het moment dat ze het zei.

De school heeft de begraafplaats van de nabijgelegen Margaretha Hardenbergkerk ’geadopteerd’. De komende jaren doen leerlingen van groep 8 regelmatig onderhoud aan de honderden, vaak verwaarloosde graven. Ze steunen zo de Stichting Wildervanck-Wildervank, die het oudste cultuurmonument (1659) van de gemeente Veendam beheert.

En bij dat monument hoort uiteraard ook de oude dodenakker. Veel grafstenen staan er verweerd bij, zijn groen uitgeslagen of verbrokkeld. Opschriften zijn niet of nauwelijks te lezen. Gras en onkruid tieren welig. Grafhekjes zijn verroest. Aan de kinderen (en bereidwillig meewerkende opa’s, oma’s en ouders) om alles er weer netjes bij te laten liggen.

Het opknappen van de graven is een flinke klus. Foto: Dennis Beek
Maar het project behelst meer.
Austin: "Kinderen hebben foto’s gemaakt van alle grafstenen. We gaan inventariseren wie er allemaal liggen. We gaan kijken of we verhalen kunnen vinden over personen die hier rusten. Misschien komen we nog in contact met nabestaanden.

Waarom we dit doen? Als school besteden we veel aandacht aan ons cultureel erfgoed." Het is de bedoeling dat de leerlingen regelmatig op maandag aan de slag gaan. School en kerkhof liggen nog geen 100 meter uit elkaar. Dus dat is te doen.

Op de klinkers staat een flesje babyshampoo, verderop liggen werkhandschoenen, krabbers en schilmesjes om voegen uit te krabben. Algenbestrijdingsmiddel staat klaar. Marcel Brouwers (bijna 12) loopt achter een kruiwagen. Hij gaat brandnetels en ander onkruid wieden. "’s Nachts zou ik hier niet echt willen zijn. Dat lijkt me toch wat griezelig." Sebastiaan Boer (12) is met een elektrische roestkrabber aan de slag. Hij doet het werk met veel plezier. "Ik vind het leuk iets met mijn handen te doen. Dat ik kan zeggen: dit klusje heb ik gedaan, dat heb ik opgeknapt."