Westerschool (2)
Wildervank, 9 september 2011

Westerschool bezoekt oudste gebouw in Wildervank

www.prachtigveendam.nl, 9 september 2011 15:15 - Levi Austin

Op vrijdag 9 september was de landelijke open monumenten klassendag. Ook de leerlingen van de groepen 8 van de Westerschool in Wildervank deden hieraan mee. Met lesmateriaal van de stichting Open Monumentendag werd het oudste gebouw in Wildervank bezocht: de Margaretha Hardenbergkerk.

Deze kerk wordt beheerd door de stichting Wildervanck-Wildervank en staat momenteel in de steigers voor renovatie. De kerk ligt op steenworpafstand van de dependance van de Westerschool.

De school werkt al enige jaren samen met de stichting en maakt regelmatig gebruik van de kerk voor tentoonstellingen en optredens. Ook helpen de leerlingen mee om het kerkhof te restaureren. De drie nieuwe groepen acht gaan daar in het voorjaar mee aan de slag.

Op de monumenten dag kregen ze een rondleiding van medewerkers van het Veenkoloniaal museum over het kerkhof waarbij vooral ook aandacht was voor de geschiedenis en de symboliek op de grafstenen. De leerlingen waren enthousiast en bleven vragen stellen. De tijd was eigenlijk veel te kort.

Ook kregen ze een rondleiding in de kerk door John Roggen, een vrijwilliger van de stichting Wildervanck-Wildervank. De leerlingen waren allemaal al vaker in de kerk geweest maar nu leerden ze over de achtergrond en de geschiedenis. En deze keer mochten ze ook naar boven om het kerkorgel te bewonderen en te beluisteren.

Helaas is het orgel in vervallen staat, hopelijk kan die ook nog een keer gerestaureerd worden.